1. In primul rand, ce inseamna sa fii designer?
Inseamna in primul rand sa fi absolvit o facultate de profil: Arte Plastice sau Arhitectura la sectiile acestor facultati care se adreseaza acestei directii artistice, cum arfiDesign de Interior, DesignTextil, Fashion Design, Scenografie.
Nu se poate vorbi de acest domeniu al artei ca despre un hobby, nu poti sa pretinzi ca dintr-odata te-ai hotarat sa devii designer pentru ca iti place, si sa ignori pregatirea necesara. Dinpacate, aceasta atitudine amatoriceasca a creat mult diletantism si impostura la noi de cand designul de interior a devenit la moda. Apoi mai inseamna multa pasiune, creativitate, individualitate, documentare si obstinatie pentru a-ti duce proiectele la bun sfarsit.
2. Cum a inceput povestea dumneavoastra? Cand v-ati dat seama ca vreti sa faceti o cariera in acest domeniu?
Am absolvit Academia de Arte Frumoase „Nicolae Grigorescu”, sectia Design Texdl, din Bucuresti, studiind in prealabil patru ani la Colegiul de Arte si Design Textil „SHENKAR” din Israel.
Momentul fortuit pentru mine in abordarea directiei amenajatilor de interior a fost in anul 1997, cand am „primit” propunerea de a amenaja un restaurant exclusivist pe care l-am denumit „BAS ILI CUM”, restaurantul fiind al nostru. Recunosc ca initial am avut emotii, fiind un debut, dar foarte repede am fost acaparata sifascinata de acest domeniu inrudit cu specialitatea mea propriu-zisa. Am creat o tema, un nume, am conceput un logo si identitatea grafica a spatiului si am amenajat un restaurant de avangarda ce arata mai degraba ca un muzeu, recreand o epoca apusa si o stare de spirit aparte. Lucrarea a ramas una de suflet. Am avut o satisfactie profesionala extraordinara si aprecierea publicului asa cum nu m-as fi gandit, asa ca aceasta preocupare si implicare a mea a continuat in mod firesc si organic.
3. Care sunt sursele dumneavoastra de inspiratie?
Sunt dintre cele mai diverse, in functie de fiecare lucrare, de dezideratele beneficiarilor si de libertatea de exprimare posibila la fiecare proiect, astfel, uneori imi aleg o tema inspirandu-ma dintr-o epoca cronologica, dintr-un curent artistic sau, dimpotriva, din diferite structuri si texturi din natura.
Inspiratia poate veni dintr-o gama de culoare pe care te disciplinezi sa o abordezi sau din complementaritatea unor culori pe care le admiri in natura, dar, la fel de bine poti pleca de la un tablou care te fascineaza sau de la diferitele trenduri si influente ale modernitatii.
4. Ce parere aveti despre evolutia romanului? In ultimii io ani si-a schimbat mentalitatea in materie de amenajari interioare?
Exista o evolutie certa, in primul rand sub aspectul constientizarii faptului ca atunci cand vrei sa faci o amenajare apelezi la un profesionist si nu lucrezi singur, de capul tau, situatie care acum zece ani nu era deloc asa. S-a schimbat de asemenea si nivelul de asteptare al clientilor; sunt mai informati in legatura cu ce se intampla in acest domeniu si in alte tari cu traditie si, evident, odata cu posibilitatea de a accede la tot ce este mai bun si de calitate si in Romania, nivelul lucrarilor a crescut si el progresiv. Daca mai am ceva de lamentat este faptul ca inca nu ti se acorda suficienta libertate de exprimare daca tot esti consultat ca designer, ingradire care poate diminua rezultatul final al amenajarii.
5. Care este lucrarea dumneavoastra de suflet?
Lucrarile de suflet sunt restaurantele Basilicum, unde am putut crea atmosfera care m-a reprezentat pe mine cel mai bine si care au reflectat in totalitate sufletul meu, intrucat nu a existat un comanditar din exterior. O alta lucrare complet diferita, in alt registru a fost sediul agentiei Draft FCB, un proiect unde de asemenea am avut o libertate deplina in a exprima o naratiune vizuala suprarealista, o lucrare manifest care nu si-a pierdut nici acum caracterul de avangarda si de „statement” dupa multi ani.
6. Din ce parte a tarii aveti cele mai multe cereri?
Marea majoritate a lucrarilor sunt in Bucuresti, recunosc insa ca nici nu mi-am prea dorit lucrari la distanta avand foarte multe si interesante aici. Asta nu m-a impiedicat insa, de exemplu, sa am un proiect la Barcelona.
7. Ce fel de oameni va solicita ajutorul?
Am o clientela eterogena, romani si straini deopotriva, oameni tineri sau maturi care isi doresc amenajari deosebite, neconventionale, proiecte cu un caracter artistic pronuntat, lucrari complexe pluridisciplinare unde se completeaza idei temerare cu design de elita si tehnici si pictura murala.
8. Cum procedati cand contractati o lucrare? Va implicati doar in partea de design interior?
Daca este vorba despre o lucrare de design de interior, abordarea este una completa si complexa, rezolvand toate aspectele pana la cele mai mici detalii privind interioarele, iar daca este vorba despre un proiect de arhitectura, evident ducem la capat proiectul din toate punctele de vedere pana in faza finala.
9. Dintre designerii cu renume din strainatate, care este preferatul dumneavoastra?
Mark Newson
10. De ce credeti ca au nevoie tinerii designeri astazi pentru a reusi?
De idei novatoare, de bun-gust, de atitudine si personalitate, si multa perseverenta in a-si enunta si materializa propriile idei de amenajare.
11. Care sunt sfaturile dumneavoastra pentru tanarul designer roman, pentru ca acesta sa devina un bun profesionist?
Sa fie foarte bine documentati in acest domeniu vast, sa cunoasca istoria si evolutia designului, stilurile interioarelor clasice si ale modernitatii.
Sa studieze marii designeri din toate epocile care au revolutionat arta contemporana lor. Sa se raporteze la designul general si la cel de interior din tarile cu un trecut si o traditie demne de studiu si admiratie ca Italia, Franta Spania, Austria sau Tarile Scandinave. Din pacate, noi, cu toata evolutia din ultimii ani, inca suntem foarte departe de nivelul la care se face design afara, asa ca ii sfatuiesc sa aiba repere si etaloane din aceste tari si sa nu se lase influentati de modelele autohtone! Ar fi o imensa autolimitare. Eu nu m-am raportat niciodata la nimic din ce se petrecea in jurul meu, am incercat sa fiu eu, sa am propria viziune, avand cunostinta de nivelul inalt la care se gandeste si se lucreaza afara.
Amenajari realizate de Erna Berger Moise